دکتر حسن غفوری فرد در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به روندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بررسی پذیرش دانشجویان دکتری در اولین کنکور نیمه متمرکز دکتری طی شد، گفت: پیش از این روش کاری دانشگاهها این بود که اعلام ظرفیت می کردند و آن میزانی که وزارت علوم با آن موافق بود را اعمال میکردند.
وی افزود: از همین رو برای نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری، با اعلام ظرفیت دانشگاهها قرار شد 5400 نفر دانشجوی دکتری پذیرفته شوند. پس از برگزاری امتحان این دوره اعتراضات شدیدی به نحوه پذیرش بیان شد و این در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.
فلسفه اصلی افزایش ظرفیت دانشگاهها برای مقطع دکتری
وی تاکید کرد: برای اینکه حقی از این افراد ضایع نشود، پیشنهاد دادیم که ظرفیت ها را افزایش دهیم تا آنهایی که به دلیل ضعف زبان بیرون مانده اند، وارد شوند در واقع فلسفه افزایش ظرفیت این نکته بود. تمام اعضای شورا نیز با این موضوع موافق بودند چرا که معتقد بودیم که دانشجویان نخبه که موثر هم خواهند بود وارد میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: چند نکته در امتحان دکتری مورد اعتراض بود. اول اینکه اعلام شد از دروسی سئوال شده که از دروس پایه بوده است در حالی که در دوره دکتری باید از دروس ارشد و سال پایانی کارشناسی سئوال میشد.
وی اضافه کرد: در واقع این موضوع عنوان شد که افرادی که معرفی شده اند به دانشگاهها بهترین ها از میان این داوطلبان نیستند.
نقش نمره زبان در پذیرش دکتری خیلی پر رنگ بود
غفوری فرد خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه نقش نمره زبان خیلی پر رنگ دیده شده بود و اگر فردی ریاضیات اش پایین بود و نمره زبان خوبی آورده بود قبول شده بود و یا برعکس افرادی بودند که رتبه های خوبی در رشته های فیزیک و شیمی داشتند اما چون نمره زبان شان پایین بوده قبول نشده اند. نگرانی این بود که بسیاری از دانشجویان نخبه ای که زبان شان ضعیف بوده قبول نشده اند در صورتی که می توان فرصت کوتاهی به آنها داد تا نمره زبان مورد نظر را کسب کنند.
رئیس هیئت نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: طرح افزایش ظرفیت دانشجویان دکتری اگر به خوبی اجرا شود طرح بسیار موفقی خواهد بود چرا که ما بر اساس سند چشم انداز باید بزرگترین قدرت علمی منطقه باشیم و با تولید علم بیشتر به آن دست می یابیم.
کمک به افزایش تولید مقالات علمی با افزایش دانشجویان دکتری
غفوری فرد افزود: اکنون یکی از شاخص های تولید علم تعداد مقالات ISI است و از آن جایی که مقالات ISI نیز بیشتر از سوی دانشجویان ارشد و دکتری تهیه میشود همین مسئله افزایش ظرفیت موجب یک جهش خوبی در تولید مقالات علمی میشود.